ترافیک پرحجم در میدان آزادی، تقاطع کلاهدوز و میدان بهارستان مشهد (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولد ۱۹۱ نوزاد در مأموریت‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه مشهد تصویب طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد برای اولین بار در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط‌۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ شهروند خبرنگار | درخواست جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در یکی از کوچه های بلوار امیریه‌ مشهد + پاسخ گذری بر تاریخ کوچه وحدت ۲۵ که روزگاری چسبیده به برج و باروی مشهد بود گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده برش ۸۲۴ اسکلت ساخت‌وساز غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ ورود ۴۱۰ اتوبوس‌جدیدبه مشهد تا پایان سال حریم امن مشهد برای سرمایه‌گذاران با تأیید طرح پهنه‌بندی حریم شهر نجات بانوی مبتلا به سکته مغزی فریمانی از طریق اورژانس هوایی هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار گرفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تایید بیمه تامین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد اعمال قانون هزار و ۶۴۸ دستگاه خودرو حادثه‌ساز در مشهد | ۸۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی و طول بلوار ملک آباد تا فلسطین در مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اصحاب رسانه (۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهردار مشهد: به‌زودی، مسیر «ره‌باغ رضوان» در محدوده حرم مطهر رضوی بازگشایی می‌شود ۱۰۶۵ درصد رشد اعتبارات عمرانی منطقه‌۲ شهرداری مشهد از ابتدای فعالیت شورای ششم گزارشی از فراز‌و‌فرود‌های الیت که هنوز بعد از ۱۳‌سال، دل‌خوری برخی راننده‌ها را به دنبال دارد
سرخط خبرها

مدیرکل سازمان انتقال خون ایران: «مشهد» شهر پالایشگاه انتقال خون است

  • کد خبر: ۸۷۸۷۸
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰
مدیرکل سازمان انتقال خون ایران: «مشهد» شهر پالایشگاه انتقال خون است
آیین افتتاح فاز یک ساختمان ستادی انتقال خون خراسان رضوی امروز با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شد و این پروژه بعد از ۱۲ سال به بار نشست.

جانقربان | شهرآرانیوز، دکتر عشقی، مدیرکل سازمان انتقال خون ایران در آئین افتتاح فاز یک ساختمان ستادی انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه همه می‌دانند که خون چه جایگاهی و اهمیت دارد و یک داروی حیاتی است که فقط از انسان دریافت می‌شود و هیچ کارخانه توان تولید آن را ندارد، گفت: گروه‌های خونی کم یاب وقتی وجود ندارد و کم یاب می‌شود چشم بیماران به مردم است که کمک کنند.

وی با اشاره بر اینکه این داروی حیاتی قابلیت تولید ندارد و بسیار مهم است، افزود: بحث سلامت خون نیز یکی از مسائل مهم برای ما در سازمان بوده و هست و تمام دستورالعمل‌های علمی رعایت می‌شود و ما تنها سازمان حیاتی کشور هستیم. اما ما را حیاتی ندیده‌اند و برای افتتاح یک ساختمان باید سال‌ها معطل باشیم و حالا جشن هم بگیریم.

به گفته وی، بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سالانه به ما مراجعه می‌کنند و فعالیت ما هیچ تعطیلی ندارد، اما سیستم‌های ما هیچ وقت مورد توجه قرار نگرفته است. ما بالاترین شاخص اهدای خون را در منطقه داریم و امنیت خون در ایران در حد کشور‌های توسعه‌یافته است، اما امکانات ما با آن‌ها قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: مردم با خیال راحت از خون اهدایی استفاده می‌کنند چراکه  ۴۵۰۰ نفر عاشق در این سازمان کار می‌کنند. بیش از ۶ سال است که به سازمان ما اجازه جذب نیرو داده نشده و ما با کمبود نیرو مواجه هستیم؛ و فقط توانستیم ۵۰۰ نیرو در این مدت جذب کنیم.

عشقی خاطرنشان کرد: ۲ سال پیش این نکته مطرح شده که پروژه غبار گرفته سناباد رها شده است و من وسوسه شدم که این ساختمان نیمه کاره جمع شود، اما جمع کارکنان فقط یک خواسته داشتند و آن هم سناباد بود. هیچ درخواست رفاهی نداشتند و فقط اتمام این پروژه را مدنظر داشتند.

به گفته وی، انتقال خون مشهد از دو عنصر عشق و هویت تشکیل شده است و مدیران اینجا فعالیت جهادی دارند. نمی‌دانید که بر پروژه سناباد چه گذشت این پروژه برای ما نگینی است که هیچ گاه آن را فراموش نمی‌کنیم هرچند برای خیلی‌ها این پروژه غباری بیش نیست.

وی تصریح کرد: مشهد شهر پالایشگاه انتقال خون است و دارو‌های حیاتی که از خون تهیه می‌شود یک صنعت استراتژیک است. در این زمینه از آستان قدس دعوت می‌کنم که در این زمینه سرمایه گذاری کند و از شهرداری که در انجام این پروژه با ما همکاری کرد تشکر می‌کنیم. امیدوارم روزی را ببینم که حتی یک لیتر از پلاسمای ما به کشور‌های دیگر برای تولید دارو نرود و تولید دارو در کشور خودمان انجام شود.

از ظرفیت توریست درمان باید بهره ببریم

هاجر چنارانی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در آئین افتتاح فاز یک ساختمان ستادی انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه خیلی‌ها به نیت نذر در مشهد خون اهدا می‌کنند که این موضوع بسیار اهمیت دارد، گفت: شاخص اهدای خون در کشور ما باید مورد توجه قرارگیرد؛ عدم توجه به مقوله اهدای خون یک خسران است و ارسال یک میلیون لیتر به خارج از کشور اصلا خوب نیست. باید با یک نگرش نو و مثبت به سمت اهدای خون برویم.

وی افزود: متاسفانه به این پروژه فقط یک چهارم اعتبار و تنها ۸ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافته است. باید در این زمینه، مسئولان توجه و همت بیشتری داشته باشند و از ظرفیت خیران نیز بهره برد تا میراثی ماندگار از خود به جا بگذاریم.

به گفته وی، خراسان رضوی با این حجم اهداکننده باز هم ما با مشکل دریافت خون مواجه هستیم که دردی بزرگ است. مردمی داریم که پای کار اهدای خون هستند و دارای گرید بین المللی در این زمینه هستند ، باید آستان قدس رضوی در زمینه احداث پالایشگاه خون پای کار بیاید و از ظرفیت توریست درمان بهره برد.

چنارانی ادامه داد: می خواستیم سهمی از درآمد‌ها را به انتقال خون اختصاص دهیم که متاسفانه در صحن رای نیاورد، بعد از ۱۲ سال به لطف خدا این تابو شکسته شد و این آغازی است برای روز‌های بهتر در سازمان انتقال خون.

ضرورت توجه توزیع کنندگان بودجه به اهدای خون

دکتر سیدحمیدرضا اسلامی، مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی در آئین افتتاح فاز یک ساختمان ستادی انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه این پروژه یکی از زیرساخت‌های مهم در شمال شرف کشور است، گفت:چرا که در خون‌رسانی به نیازمندان بسیار اهمیت دارد. این طرح عظیم یک مرکز حیاتی در پدافند غیرعامل شناخته می‌شود که متاسفانه فقط در زمان بحران‌ها به آن توجه می‌شود.

وی ادامه داد: پرسنل سخت کوش انتقال خون هیچ‌گاه نگذاشتند فردی دچار مشکل شود، اما در مقیاس کشوری و استانی باوجود افزایش تخت‌های بیمارستانی باز هم به مقوله اهدای خون توجه نمی‌شود. چراکه اگر اینگونه نبود این پروژه بعد از ۱۲ سال  آن هم در دو فاز جداگانه به دلیل مشکلات تامین هزینه‌ها به بار نمی‌نشست.

به گفته وی،انتقال خون با جمع آوری ۴۰۰ هزار کیسه خون در سال سعی در تامین نیاز‌ها داشته است، اما در تامین نیرو رشدی نداشته است و باید در این زمینه زنگ خطر به صدا درآید.

دکتر اسلامی خاطرنشان کرد: در ساخت فاز اول این پروژه بودجه کافی در اختیار قرار نگرفت و اکنون یک فاز با نبود آسانسور و رمپ درحال افتتاح است! سوال این است که چه کسانی ما را با بحران مواجه کرده‌اند! برای این پروژه ۳۵ ملیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که متاسفانه اعتبار به آن اختصاص نیافته است.

وی افزود: تامین خون نقش حساسی در وقایع دارد و این ساختمان در حالی افتتاح می‌شود که بودجه اختصاصی تامین هزینه‌های جاری را پوشش نمی‌دهد. توزیع کنندگان بودجه باید به مقوله اهدای خون و ساخت این مرکز توجه ویژه می‌کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->